سند چشم انداز و استراتژي توسعه دوچرخه سواري استان يزد


ميثم كوچك زاده، سيد مجتبي حسيني پور

اداره كل راه و ترابري يزد، كارشناس اداره برنامه ريزي و بودجه، Maisam2005@Gmail.com

معاونت برنامه ريزي استانداري يزد، معاون دفتر برنامه ريزي و بودجه، hosseiny_m2003@yahoo.com


چكيده :

صاحب نظران توسعه بر اين نكته كه برنامه ريزي ضرورت قطعي توسعه اقتصادي در دنياي معاصر است، اتفاق نظر دارند. برنامه ريزي يک فرايند پيوسته است که بيش از اتخاذ هر تصميمي آغاز شده و پس از اجراي آن تصميم ادامه مي يابد. برنامه ريزی روش های گوناگونی دارد که يکی از روش هاي مورد توجه در الگوهای نوين مديريت، برنامه ريزي استراتژيك (راهبردی) می باشد.

هيئت دوچرخه سواري استان يزد در راستاي استفاده از شيوه هاي نوين برنامه ريزي و مديريت در جهت پيشبرد اهداف خود و همچنين ارتقاء روزافزون ورزش دوچرخه سواري در سطح استان، تدوين سند راهبردي هيئت و ورزش دوچرخه سواري را در دستور کار خود قرار داده و با استفاده از تيم مشاور و افراد صاحبنظر در اين حوزه، اقدام به تشکيل کميته راهبردي و برگزاري جلسات منظم و فشرده جهت تدوين سند چشم انداز و استراتژي توسعه دوچرخه سواري استان نموده است.

بر اين اساس و با توجه به نقش و جايگاهي که دوچرخه سواري مي تواند در توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، ساماندهي امر ترافيک و حمل و نقل و کاهش بيماري ها و افزايش سلامت عمومي در استان يزد ايفا نمايد، سعي شده است تا چشم انداز و استراتژيهاي توسعه صنعت دوچرخه و دوچرخه سواري استان يزد با استفاده از مدل برنامه ريزي استرتژيك تدوين گردد.

هدف از اين مقاله ارائه گزارشي از روند اجراي طرح و همچنين ارائه خلاصه اي از يافته ها و نتايج بدست آمده از سند چشم انداز و استراتژي توسعه تدوين شده براي دوچرخه سواري استان يزد         مي باشد.

  1. مقدمه

برنامه ريزي عبارتست از فرايندي داراي مراحل مشخص و بهم پيوسته براي توليد يک خروجي منسجم در قالب سيستمي هماهنگ از تصميمات. خروجي فرايند برنامه ريزي، "برنامه" است. "برنامه"، بياني روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصميمات تعريف مي شود ]1 [.

برنامه توصيف حالت يا تحولي در آينده است كه قصد حاكميت را بيان مي كند. در يك برنامه كامل، هم نتايج مطلوب و هم اعمالي كه براي رسيدن به نتايج (اهداف) بايد انجام شود، تصريح مي گردد.

برنامه ريزي يک فرايند پيوسته است که بيش از اتخاذ هر تصميمي آغاز شده و پس از اجراي آن تصميم ادامه مي يابد. برنامه ريزي روش هاي گوناگوني دارد که يکي از روش هاي مورد توجه در الگوهاي نوين مديريت، برنامه ريزي استراتژيك (راهبردي) مي باشد.

در دو دهه اخير، نويسندگان بسياري تلاش کرده‌اند برنامه ريزي استراتژيک را تعريف کنند كه کوپ (1987) با ترکيب عناصر مشترک اين تعاريف، برنامه ريزي استراتژيک را اين چنين تعريف کرده است: "... يک سيستم باز براي سکانداري يک سازمان در آبهاي متلاطم محيط."]2 [.

همچنين برخي از دانشمندان و نظريه پردازان علم مديريت، برنامه ريزي استراتژيک را اينگونه تعريف كرده اند كه : "با توجه به امکانات و محدوديتهاي دروني و بيروني، برنامه ريزي استراتژيک فرايندي است در جهت تجهيز منابع موجود و وحدت بخشيدن به تلاش ها براي نيل به اهداف و رسالت هاي بلندمدت." ]2 [.

برنامه ريزي استراتژيک، رفتار مبتني بر حل مسائل با شاخصه عملگرايي است که با تمرکز بر شرايط محيطي تلاش مي‌کند راه‌هايي براي کسب موقعيت مطلوب در رقابت مستمر براي تأمين منابع پيدا کند. هدف اصلي استراتژي، موفقيت در تحقق رسالتش است، و اينکه آينده سازمان يا شرکت را با تغييرات پيش بيني شده در محيط پيوند دهد، بطوريکه سرعت تأمين منابع، سريع تر از هزينه منابع باشد ]3 [.

سند چشم انداز و استراتژي توسعه دوچرخه سواري استان يزد از روش برنامه ريزي استراتژيك و با استفاده از مدل تحليل SWOT تدوين شده است. در فرآيند تدوين سند توسعه و برنامه استراتژيک صنعت دوچرخه و دوچرخه سواري استان يزد به منظور تدوين چشم انداز آينده، اهداف، نقشه راه، محيط استراتژيک (تهديدات، فرصتها، نقاط قوت و ضعف)، استراتژيها و برنامه عملياتی- اجرايی صنعت دوچرخه و دوچرخه سواري از تکنولوژي بارش افکار در کميته راهبردي که متشکل از مديران و کارشناسان خبره و متخصص بخش بود، استفاده گرديد. در اين فرآيند، سه حوزه زير مورد مطالعه و بررسي قرارگرفت:

    • حوزه شناخت ذينفع ها : شامل ذينفع هاي اصلي دروني و بيروني تأثيرگذار و تأثير پذير

    • حوزه شناخت محيط کلان (بيروني)  

    • حوزه شناخت محيط داخلي (دروني)

در مطالعه انجام شده به منظور تحليل محيط استراتژيک دوچرخه سواري استان يزد، در کميته استراتژيک اين سؤال مطرح گرديد که چه عواملي از درون و بيرون مي توانند بر سرنوشت صنعت مؤثر بوده، تحقق چشم انداز و اهداف کلان را متأثر نمايند؟

پس از تعيين نقاط قوت (S) و ضعف هاي (W) دروني و تعيين فرصت ها (O) و تهديدهاي (T) محيطي دوچرخه سواري، کليه عوامل با يکديگر مقايسه گرديده، تحليل نهايي صورت گرفته است. به اين فرآيند، تجزيه و تحليل SWOT يا SWOT  Analysis گفته مي شود.

  1. چشم انداز توسعه دوچرخه سواري استان يزد

چشم انداز يا دورنما#، آينده مطلوب و مورد نظري است که سازمان يا شرکت مي خواهد و آرزو دارد به آن دست يابد. در حقيقت چشم انداز به اين سؤال که «ما مي خواهيم چه بشويم؟» پاسخ مي دهد. ترسيم چشم انداز با دو روش قابل انجام است:

    • روش فريدمن: شناسايي ذينفع هاي مختلف و توقع آنها

    • روش KSF# : شناسايي عوامل کليدي موفقيت مؤسسه

در فرآيند تدوين استراتژي دوچرخه سواري استان يزد به منظور تدوين چشم انداز آينده، با تركيب دو روش فوق، از تکنولوژي بارش افکار در کميته راهبردي که متشکل از مديران و کارشناسان خبره و متخصص بخش بود، استفاده گرديد.

بر اين اساس چشم انداز ترسيم شده براي توسعه دوچرخه سواري استان يزد عبارتست از:

استان يزد به پشتوانه ظرفيت هاي طبيعي و انساني همچنين حسن سابقه و شهرت، به عنوان پايتخت دوچرخه ها و نماد استفاده همگاني از دوچرخه در حمل و نقل عمومي، قطب ورزش دوچرخه سواري کشور و دربردارنده معتبرترين و بهترين داوران، باشگاه ها و پيست هاي ورزشي در سطح ملي و فراملي و صاحب مقام هاي برتر آسيايي و جهاني در تمام رده هاي سني جوانان، اميد و بزرگسالان بويژه مردان، بانوان و معلولين همچنين ميزبان برگزاري مسابقات معتبر جهاني خواهد بود. استان بر آن است تا در زمينه سرمايه گذاري در صنايع و خدمات مرتبط با دوچرخه و دوچرخه سواري نيز در سطوح ملي و منطقه اي پيشرو باشد.

  1. اهداف كلان توسعه دوچرخه سواري استان يزد

اهداف كلان يا اهداف عاليه، سرمشق هايي هستند كه استراتژي ها براي دستيابي به آنها، تدوين مي گردد. به عبارتي هدف كلان نتيجه هاي نهائي خاصي است كه يک شرکت يا سازمان مي كوشد در تأمين ماموريت خود بدست آورد. در واقع، اهداف كلان جهت اصلي را نشان مي دهند و از اينرو از اهميت بسزايي برخوردارند. در اين راستا، اهداف كلان دوچرخه سواري استان با توجه به بحث و بررسي هاي صورت گرفته در کميته راهبردي به شرح ذيل تعيين گرديدند:

    • توسعه دوچرخه سواري همگاني و افزايش سهم آن در جابجايي شهروندان

    • سهيم شدن در توسعه شهر سالم (آلايندگي کم، مصرف پايين سوخت، سلامت عمومي بالا)

    • افزايش سهم صنعت دوچرخه در اقتصاد استان

    • توسعه و ارتقاء کمي و کيفي پايگاه هاي قهرماني، باشگاه ها و پيست هاي دوچرخه سواري

    • افزايش سطح آگاهي عمومي (دوچرخه سواران و مربيان) و تخصصي (دوچرخه سواران، داوران و مربيان)

    • توسعه و ارتقاء کمي و کيفي دوچرخه سواران، داوران و مربيان حرفه اي

    • توسعه دوچرخه سواري بانوان

    • ارتقاء سطح دسترسي به منابع آمار و اطلاعات

  1. تحليل محيط استراتژيک دوچرخه سواري استان يزد

موفقيت هر سازمان يا شرکت در گرو آگاهي و شناخت مديران از محيط داخلي و پيراموني آن بوده، بطوري که بتوانند در هر زمان با تکيه بر قوت ها، ضعف هاي سازمان را مرتفع نموده، از فرصت هاي پيش رو بيشترين استفاده را به عمل آورند. همچنين شناخت نيازهاي مشتريان به عنوان ذينفع هاي سازمان يا شرکت از الزامات مديريت خصوصاً در شرايط رقابتي مي باشد.

بنابراين در فرآيند برنامه ريزي استراتژيک، قبل از تدوين استراتژي مناسب، داشتن تحليل دقيق از محيط استراتژيک الزامي است. به عبارتي از طريق تحليل محيط، متغيرهاي اصلي که شرکت يا سازمان بايد در مقابل آن واکنش نشان دهد شناسايي گرديده سپس با تدوين استراتژي هاي مناسب سازمان مي تواند در برابر آن بصورت تدافعي يا تهاجمي واکنش نشان دهد، بگونه اي که از فرصت هاي پيش رو در محيط خارج بهره برداري شده اثرات ناشي از تهديدات بالقوه به پائين ترين حد ممکن برسد، در عين حالي که ضعف ها، حتي الامکان مرتفع مي گردد.

در اين فرآيند، به منظور تدوين استراتژي ها، سه حوزه زير مورد مطالعه و بررسي قرارگرفت:

الف) حوزه شناخت ذينفع ها : شامل ذينفع هاي اصلي دروني و بيروني تأثيرگذار و تأثير پذير

ب) حوزه شناخت محيط کلان (بيروني)  

ج) حوزه شناخت محيط داخلي (دروني)


4-1- حوزه شناخت ذينفع ها

بطور کلي ذينفع ها يا مشتريان به افراد حقيقي و حقوقي، نهادها و يا گروه هايي گفته مي شود که به نوعي بر سازمان تأثير گذاشته و يا از عملکرد سازمان متأثر مي گردند و يا از سازمان انتظار و توقعي دارند. در هر دو حالت تأثير گذاري يا تأثير پذيري مي تواند منفي يا مثبت باشد.

بنابراين شناخت دقيق ذينفع ها به جهت آگاهي از نيازهاي آنان و نيز بهره گيري از توان هاي بالقوه آنان به عنوان حمايت کنندگان مؤثر، از ضرورت بالايي برخوردار است. ضمن اينکه اين شناخت، تهديدات و محدوديت هاي ايجاد شونده از سوي ذينفع ها را نيز مي تواند مشخص نمايد.

در تحليل ذنيفع ها مهم اين است که بدانيم مشتريان چه انتظاري از سازمان داشته و چه نيازهاي دارند. براي شناخت اين انتظار معمولاً از مطالعات و تحقيقات موجود، مصاحبه و بحث هاي گروهي، دعوت از نمايندگان گروه ها در کارگروه استراتژيک و يا ترکيبي از موارد فوق استفاده مي گردد.

در اين پژوهش، به منظور شناخت انتظارات و توقعات مشتريان از تکنيک پرسشنامه و نشست هاي گروهي با فعالان و صاحب نظران استفاده شد.


4-2- تحليل محيط کلان (بيروني)

هر شرکت يا موسسه دولتي و خصوصي در قلمرو پيراموني خود يا محيط خارجي داراي تهديدها و فرصت هايي است كه شناخت اين فرصت ها و تهديدات، در تصميم گيري ها بسيار حياتي است. بنابراين تحليل محيط کلان يکي از بخش هاي مهم فرآيند برنامه ريزي استراتژيک بشمار مي آيد.

معمولاً روندها و رويدادهاي خارجي اثرات زيادي بر محصولات، خدمات، بازارها و موسسات مي گذارند. بقاي بسياري از شرکت ها يا موسسات تنها در گرو اين واقعيت است که آنها بتوانند فرصتهاي موجود در محيط خارج را شناسايي و از آنها بهره برداري کنند.

در مطالعه انجام شده به منظور تحليل محيط کلان (بيروني) دوچرخه سواري استان يزد، در کميته استراتژيک اين سؤال مطرح گرديد که چه عواملي از بيرون مي توانند بر سرنوشت ورزش مؤثر بوده، تحقق چشم انداز و اهداف کلان را متأثر نمايند؟


4-3- تحليل محيط داخلي (دروني)

هر شرکت يا موسسه دولتي و خصوصي در درون خود داراي نقاط ضعف و قوت است. شناخت نقاط قوت و ضعف در کنار فرصت ها و تهديدها، مبنايي براي تعيين اهداف بلندمدت و استراتژي مي باشد. بنابراين ضروري است استراتژيست ها تحليل درستي از محيط دروني سازمان داشته، با بهره گيري از نقاط قوت، ضعف ها را مهار نموده، نيروهاي داخلي را براي دستيابي به چشم انداز مطلوب بسيج نمايند.

در اين مطالعه به منظور تحليل محيط دروني دوچرخه سواري استان يزد، به مثابه قبل در کميته استراتژيک اين سؤال مطرح گرديد که چه عواملي در درون مي توانند بر سرنوشت اين ورزش مؤثر بوده، تحقق چشم انداز و اهداف کلان را متأثر نمايند؟

  1. استفاده از تجزيه و تحليل SWOT جهت استخراج استراتژيها

در مدل مورد استفاده در تدوين برنامه استراتژيک دوچرخه سواري استان يزد، از "ماتريس تهديدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف" براي تعيين «استراتژي ها» استفاده شده است.

بدين ترتيب كه پس از تعيين نقاط قوت (S) و ضعف هاي (W) دروني و تعيين فرصت ها (O) و تهديدهاي (T) محيطي دوچرخه سواري استان، کليه عوامل توسط "ماتريس تهديدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف" با يکديگر مقايسه گرديده، تحليل نهايي صورت گرفته است.

"ماتريس تهديدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف" از مهمترين ابزارهاي مقايسه اي است که مي توان با استفاده از آن چهار نوع استراتژي را ارائه نمود. اين استراتژيها عبارتند از:

الف- استراتژي هاي SO : تلاش مي شود با استفاده از نقاط قوت داخلي، از فرصت هاي خارجي مناسبي که وجود دارد، بهره برداري نمايد (موقعيت عالي). معمولاً سازمان ها براي رسيدن به چنين موقعيتي از استراتژي هاي WT , ST , WO استفاده مي نمايند تا بدانجا که بتوانند از استراتژي هاي SO بهره برداري نمايند.

ب- استراتژي هاي WO : تلاش مي شود با بهره برداري از فرصت هاي موجود در محيط پيرامون، نقاط ضعف داخلي بهبود يابد.

ج- استراتژي هاي ST : سعي مي شود با استفاده از نقاط قوت خود، اثرات ناشي از تهديدات موجود در محيط خارج را کاهش داده يا از بين ببرد.

د- استراتژي هاي WT : با برخورد تدافعي سعي مي شود نقاط ضعف داخلي را کاهش داده، از تهديدات ناشي از محيط خارجي پرهيز نمايد (موقعيت خطرناک).

  1. استخراج و تدوين استراتژي هاي توسعه دوچرخه سواري استان يزد

پس از تدوين اهداف كلان توسعه دوچرخه سواري استان يزد و با مشخص شدن  نقاط قوت و ضعف و همچنين فرصت ها و تهديدهاي متناسب با هر هدف، استراتژي هاي توسعه متناسب با آن بر اساس روش فوق (تجزيه و تحليل SWOT) به شرح ذيل استخراج گرديد:

هدف كلان 1 : توسعه دوچرخه سواري همگاني و افزايش سهم آن در جابجايي شهروندان و سهيم شدن در توسعه شهر سالم (آلايندگي کم، مصرف پايين سوخت، سلامت عمومي بالا)

استراتژي SO :

1- افزايش سرمايه گذاري در جهت توسعه زيرساخت ها و امکانات دوچرخه سواري همگاني

2- توسعه سيستم هاي حمل و نقل ترکيبي در سطح شهرها

3- توسعه دوچرخه سواري توريستي و تفريحي

4- ايفاء نقش موثر در ارتقاء سلامت عمومي از طريق گسترش دوچرخه سواري

5- توسعه دوچرخه سواري دانش آموزي و دانشجويي

استراتژي ST :

6- تشويق و ترغيب دانشجويان يزدي به ادامه تحصيل در تخصص هاي مربوط به حمل و نقل و ترافيک

7- توسعه اماکن و معابر عمومي دوچرخه سواري

8- ارتقاء امنيت عمومي در سطح معابر و ايجاد ايستگاه هاي مخصوص دوچرخه

استراتژي WO :

9- ارتقاء فرهنگ دوچرخه سواري در استان (آموزش, مهندسي ترافيک و اجراي قوانين)

10- بهبود و کاهش عوامل خطر ساز در مسيرهاي دوچرخه سواري در استان

11- ارتقاء سطح آگاهي عمومي در انتخاب و استفاده از دوچرخه

12- تغيير گرايش عمومي به سمت استفاده از دوچرخه در حمل و نقل عمومي

استراتژي WT :

13- گرايش ملي به تربيت و آموزش متخصصين حمل و نقل و ترافيک و استفاده از آنان در طراحي معابر (پايلوت استان يزد)

14- افزايش تحرک عمومي و کاهش عوامل خطر ساز و بيماري زا و ارتقاء امنيت جسمي و رواني جامعه از طريق توسعه دوچرخه سواري

15-  ساماندهي تردد وسائط نقليه موتوري در سطح شهرها


هدف كلان 2 :  توسعه و ارتقاء کمي و کيفي پايگاه هاي قهرماني، باشگاه ها و پيست هاي دوچرخه سواري  

استراتژي SO :

1- توسعه و گسترش پايگاه ها، باشگاه ها و پيست هاي تخصصي در استان

2- حرفه اي شدن ورزش دوچرخه سواري در استان و توسعه همکاري هاي بين المللي

3- توسعه و ارتقاء زير ساخت ها و امکانات عمومي و تخصصي دوچرخه سواري در استان به منظور تبديل شدن به قطب دوچرخه سواري کشور (برگزاري مسابقات تمرينات تيم هاي حرفه اي)

4- استقرار نظام جامع و نوين استعداديابي ورزش دوچرخه سواري در استان

استراتژي ST :

5- ارتقاء شاخص هاي کمي و کيفي، تجهيزات و امکانات تخصصي و حرفه اي ورزش دوچرخه سواري با استفاده از مشارکت بخش خصوصي و دولتي

6- اهتمام ويژه در جهت جذب سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي و بخش دولتي بويژه اعتبارات ورزشي کشور

7- افزايش همکاري و تعامل موسسات پژوهشي و آموزشي با عوامل موثر در ورزش دوچرخه سواري

8- تربيت تيم مربي گري دوچرخه سواري کشور در يزد

استراتژي WO :

9- گرايش به سمت جذب سرمايه گذاري هاي داخلي (دولتي و خصوصي) در ايجاد مجموعه هاي ورزشي و پيست ها در استان

10- جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي به منظور تامين امکانات و تجهيزات عمومي و حرفه اي دوچرخه سواري در استان

11- تعامل و همکاري با باشگاه هاي معتبر حرفه اي بين المللي جهت ارتقاء کادر مربي گري استان

12- بهبود شاخص هاي امنيتي در مسيرهاي تمريني و برگزاري مسابقات

استراتژي WT :

13- اهتمام و توجه ويژه مسئولين ورزش کشور به توسعه دوچرخه سواري  

14- توجه ويژه فدراسيون به افزايش تعاملات بين المللي و حرفه اي شدن ورزش دوچرخه سواري کشور

15- استفاده از ظرفيت هاي پژوهشي کشور در جهت توليد دانش فني و تکنولوژي ساخت امکانات و پيست ها، ارتقاء ورزش دوچرخه سواري و حرفه اي شدن آن

16- استقرار نظام جامع و نوين استعداديابي ورزش دوچرخه سواري در کشور


هدف كلان 3 : توسعه دوچرخه سواري بانوان

استراتژي SO :

1- توسعه ورزش حرفه اي و همگاني بانوان در استان

2- ميزباني دائمي استان يزد جهت برگزاري مسابقات کشوري و بين المللي بانوان

3- توسعه دوچرخه سواري دانشجويي ويژه بانوان

4- توسعه کادر فني ويژه بانوان

استراتژي ST :

5- سوق دادن مراکز آموزشي مستعد استان به تربيت کادر فني دوچرخه سواري بانوان کشور

استراتژي WO :

6- تغيير نگرش عمومي به دوچرخه سواري بانوان با رعايت شئونات اسلامي

7- استفاده از فضاها و امکانات عمومي و حرفه اي موجود جهت دوچرخه سواران زن  

8- گروهي شدن تمرينات بانوان استان

9- استفاده از ظرفيت هاي کشوري و بين المللي در جهت ارتقاء کمي و کيفي شاخص هاي مربوط به دوچرخه سواري و تربيت داوران و مربيان حرفه اي زن

استراتژي WT :

10- بازنگري در سياست هاي کلان فدراسيون دوچرخه سواري کشور در جهت تربيت مربيان و داوران حرفه اي زن


هدف كلان 4 : ارتقاء سطح دسترسي به منابع آمار و اطلاعات

استراتژي SO :

1- ارتقاء پايگاه اطلاع رساني و پورتال دوچرخه سواري استاني با الگوگيري از تجربيات موجود و موفق در سطح ملي و بين المللي

2- گسترش شبکه هاي الکترونيکي (اينترنتي و اينترانتي) عرضه و ارائه خدمات دوچرخه و دوچرخه سواري  

استراتژي WO :

3- توانمندسازي و تقويت روابط عمومي و انتشار نشريات تخصصي مجازي و غير مجازي با الگوگيري از تجربيات ملي و فراملي

4- تدوين سيستم جامع جمع آوري، ثبت، پردازش و انتشار اطلاعات و آمار مربوط به صنعت دوچرخه و دوچرخه سواري


هدف كلان 5 : توسعه و ارتقاء کمي و کيفي دوچرخه سواران ، داوران و مربيان حرفه اي

استراتژي SO :

1- سوق دادن دوچرخه سواران مستعد به سمت حرفه اي شدن

2- ارتقاء کمي وکيفي دوچرخه سواران حرفه اي در استان

3- ارتقاء کمي وکيفي مدرسين و مربيان و داوران حرفه اي

4- تشويق و جهت دهي حاميان مالي بخش خصوصي و دولتي در راستاي حرفه اي شدن دوچرخه سواري در استان

استراتژي ST :

5- آمادگي استان به تبديل شدن به کانون پرورش مدرسين، داوران و مربيان حرفه اي دوچرخه سواري کشور

6- مرکزيت استان جهت ارائه خدمات حرفه اي دوچرخه سواري کشور با مشارکت بخش خصوصي

7- افزايش انگيزه دوچرخه سواران حرفه اي و کاهش نگراني خانواده ها

استراتژي WO :

8- بهره گيري از حمايت ها و امکانات دولتي و غير دولتي جهت تامين زيرساخت ها و تجهيزات

9- بهره گيري از تجربيات و دانش موسسات معتبر بين المللي در جهت استقرار نظام استعداديابي مناسب

10- بازنگري در شيوه انجام تمرينات (گروهي با اسکورت)

11- بهره گيري از ظرفيت هاي آموزشي بين المللي جهت حرفه اي شدن داوران و مربيان

استراتژي WT :

12- بازنگري در رويکردهاي آموزشي و تربيتي فدراسيون و هيات دوچرخه سواري

13- برنامه ريزي مدون جهت استفاده بهينه از امکانات و تجهيزات موجود و کاهش هزينه هاي حرفه اي شدن

14- کاهش ريسک حرفه اي شدن در دوچرخه سواري


هدف كلان 6 : افزايش سطح آگاهي عمومي (دوچرخه سواران و مربيان) و تخصصي (دوچرخه سواران، داوران و مربيان)

استراتژي SO :

1- افزايش تعداد مربيان و داوران و سطح دانش تخصصي آنان

2- بهره گيري از ظرفيت مراکز آموزش عمومي و عالي استان در جهت توسعه سطح آگاهي عمومي اقشار مختلف جامعه

3- ارتقاء و گسترش آموزش هاي مجازي دوچرخه سواري

استراتژي ST :

4- جهت دهي مراکز آموزش عالي علاقه مند و مستعد استان به تربيت مدرسين متخصص دوچرخه سواري کشور

5- افزايش سطح آگاهي عرضه کنندگان دوچرخه در سطح استان

6- افزايش آگاهي عمومي خريداران دوچرخه نسبت به حقوق خود در انتخاب دوچرخه

7- استفاده از پژوهشگران و محققين دانشگاهي جهت ارائه متد و شيوه هاي علمي برگزاري ساعات ورزش در مدارس (با هدف ترويج دوچرخه سواري)

8- تعريف سرفصل دوچرخه سواري در واحد تربيت بدني رشته هاي دانشگاهي

9- تعامل بيشتر شبکه هاي سيما در جهت افزايش آگاهي عمومي دوچرخه سواري در کشور

استراتژي WO :

10- استفاده بهينه از فضاها و امکانات موجود و تجربيات بين المللي در جهت افزايش دانش تخصصي کادر آموزشي دوچرخه سواري  استان

11- تسهيل دسترسي به منابع و کتب علمي و آموزشي دوچرخه سواري, مربي گري و داوري

12- بهره گيري از تجربيات شبکه هاي جهاني و تعامل سازنده با شبکه هاي استاني در جهت افزايش سطح آگاهي عمومي

استراتژي WT :

13- بازنگري در نحوه آموزش و نگرش به آموزش هاي تخصصي و عمومي و استفاده از فضاهاي آموزشي و ساير پتانسيل هاي موجود

14- بازنگري در نحوه انتشار و بهره گيري از منابع, امکانات و اطلاعات آموزشي تخصصي و عمومي و سطوح دسترسي به آن در استان


هدف كلان 7 :  افزايش سهم صنعت دوچرخه در اقتصاد استان   

استراتژي SO :

1- تلاش در جهت انتقال دانش فني و تکنولوژي برتر صنعت دوچرخه به استان

2- جلب و جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي و تعامل با برنامه ريزان و مديران استاني جهت اختصاص بخشي از تسهيلات و امکانات استان به صنعت دوچرخه و اتخاذ سياست هاي حمايتي

3- تعريف و تصويب سرفصل هاي خاص آموزشي در زمينه صنايع و حرف مرتبط با دوچرخه جهت ارائه در آموزش هاي فني و حرفه اي و دانشگاهي (در تعامل با مراکز تصميم گيرنده)

4- تبديل استان يزد به معتبرترين و بزرگترين مرکز تجارت دوچرخه و تجهيزات جانبي آن در کشور

استراتژي ST :

5- ورود کشور به توليد بيشتر آلياژهاي آلوميتيومي

6- حمايت، هدايت و ايجاد انگيزه لازم جهت ورود محققين و دانشگاهيان به عرصه تحقيقات مربوط به طراحي و توليد محصولات متنوع مرتبط با صنعت دوچرخه

7- استفاده از ظرفيت سرمايه گذاري خارجي جهت انتقال دانش و تکنولوژي توليد

8- تلاش در جهت طراحي و توليد دوچرخه ملي در کلاس جهاني

استراتژي WO :

9- افزايش آگاهي سرمايه گذاران داخلي به مزيت ها، ظرفيت ها و پتانسيل هاي اقتصادي صنعت دوچرخه در سطوح استاني، ملي و فراملي

10- استفاده از ظرفيت هاي مراکز دانشگاهي، تحقيقاتي و پارک هاي علم و فناوري جهت تربيت نيروي انساني متخصص و انتقال دانش و تکنولوژي برتر صنعت دوچرخه به استان

11- استقرار نظام بازاريابي در صنعت دوچرخه در استان

استراتژي WT :

12- بهره گيري از ظرفيت سرمايه کذاري خارجي و روحيه الگوپذيري سرمايه گذاران يزدي در جهت ترويج صنعت دوچرخه در استان

  1. جمع بندي و نتيجه گيري

هيئت دوچرخه سواري استان يزد در جهت پيشبرد اهداف خود و همچنين ارتقاء روزافزون ورزش دوچرخه سواري در سطح استان، تدوين سند راهبردي هيئت و ورزش دوچرخه سواري را در دستور کار خود قرار داده و با استفاده از تيم مشاور و افراد صاحبنظر در اين حوزه، اقدام به تشکيل کميته راهبردي و برگزاري جلسات منظم و فشرده جهت تدوين سند چشم انداز و استراتژي توسعه دوچرخه سواري استان نموده است.

در فرآيند برنامه ريزي استراتژيک دوچرخه سواري استان يزد به منظور تدوين چشم انداز آينده، از تکنولوژي بارش افکار در کميته راهبردي استفاده گرديده است. در تدوين چشم انداز سعي گرديده مسايلي چون مشتريان، محصولات يا خدمات، بازارها، فن آوري ها، بقا، رشد و سودآوري پرسنل و کارکنان و بهره برداران بخش مورد توجه قرار گيرد.

نتايج حاصل از برنامه ريزي استراتژيك در ورزش دوچرخه سواري استان عبارتست از تدوين چشم انداز توسعه و 7 هدف كلان جهت تحقق چشم انداز ترسيم شده و همچنين استخراج استراتژيهاي SO ، WO، ST و WT براي هر هدف كلان با توجه به تجزيه و تحليل SWOT يا SWOT  Analysis كه در اين مقاله به آنها پرداخته شده است.


مراجع

]1 [براين، کوبين و همكاران، (1376)، «مديريت استراتژيک»، ترجمه محمد صائبی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مديريت دولتی

]2 [الواني، سيد مهدي، (1386)، «مديريت دولتی نوين: نگرشی راهبردی (استراتژيک) سير انديشه ها، مفاهيم و نظريه ها»، تهران، انتشارات دانشگاه پيام نور

]3 [شيرازي، علي، (1385)، «برنامه ريزي استراتژيك در آموزش عالي»، منتشر شده در سايت اينترنتي http://profsite.um.ac.ir

]4 [برايسون، جان ام، (1383)، «برنامه ريزي استراتژيك براي سازمانهاي دولتي و غير انتفاعي»، ترجمه عباس منوريان، چاپ سوم، تهران،  انتشارات موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي

]5 [ديويد، فرد آر، (1379)، «مديريت استراتژيك»، ترجمه علي پارساييان و سيد محمد اعرابي، چاپ پنجم، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا